سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محضر ماه

ا

این روزها موضوع درس خارج فقه مقام معظم بحث کهانت است که ترجمه تحت الفظی اش می شود غیب گویی. اینکه چه نوع غیب گویی و اِخبار دادن از چه چیزهایی موضوع کهانت می شود و مسائلی از این دست در این جلسات با توجه به آیات و روایت مورد بررسی قرار می گیرند.

به فراخور این بحث، موضوعات جالبی نیز مطرح می شود که برخی از آنها برای مخاطبان عام هم جذاب و شنیدنی است که به چند نکته از آن در زیر اشاره می نماییم:

* روایتی از کتاب احتجاج اثر شیخ احمد طبرسی هست که در آن شخص زندیقی (کافر) از حضرت صادق علیه السلام سؤالات زیادی می پرسند و حضرت هم به تفصیل پاسخ آنها را می دهد. یکی از سؤالات درباره کهانت است و حضرت در بخشی از پاسخ خویش اشاره می نمایند که شیاطین در مقاعدا للسمع می ایستند و اخباری را از زبان ملائکه شنود می کنند و سپس آنها را در اختیار کاهن ها قرار می دهند و آنها نیز مطالبی بر آن می افزایند و به مردم می گویند.

* در حاشیه بررسی این روایت، از رهبر معظم انقلاب سؤال شد که این شیطان که در روایت اشاره شد همان شیطان است و مگر یکی نیست؟ آقا پاسخ دادند: شیاطین زیادند؛ ولی ابلیس که بنا به قولی پدر ملائکه یا رأس الشیاطین است یکی است.

* مجدداً سؤال شد که مطابق آیه قرآن که می فرماید: «إنّ الشیطان کان مِن الجنّ» یکی است؟ و آقا فرمودند: ابلیس هم یکی از مصادیق شیطان است که یکی است وگرنه شیاطین میلیاردها هستند، به عدد انسانها، شاید هم بیشتر.

* درباره اعم و اخص بودن شیاطین و جن سؤال شد و معظم له پاسخ داد: هر شیطانی جن است ولی هر جنی شیطان نیست. عده ای از اجانین، مؤمنند، شاید خبر هم بدهند ولی نه به کاهنین.

* در بخشی از درس آقا آیه «وَکَذَلِکَ جَعَلْنَا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیَاطِینَ الإِنسِ وَالْجِنِّ یُوحِی بَعْضُهُمْ إِلَى بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا وَلَوْ شَاء رَبُّکَ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَمَا یَفْتَرُونَ؛ ?سوره انعام، آیه 112? بدین گونه براى هر پیامبرى دشمنى از شیطانهاى انس و جن برگماشتیم بعضى از آنها به بعضى براى فریب [یکدیگر] سخنان آراسته القا مى‏کنند و اگر پروردگار تو مى‏خواست چنین نمى‏کردند پس آنان را با آنچه به دروغ مى‏سازند واگذار.» را تلاوت نمودند و اشاره کردند که مثل الان که عده ای به رادیوهای بیگانه گوش می سپرند. آقا با لبخند گفت که هم شنونده و هم فرستنده این امواج رادیویی مشابه همین موضوع مورد بحث هستند البته اینجا هر دو طرف انسان هستند!

* در بخشی دیگر از درس، آقا اشاره کوتاهی به ماجراهای ماه های گذشته هم نمودند: کسانی بودند که خبر می دادند از غیب و شما هم شنیدید و ما هم از قدیم شنیده بودیم و راهش این بود که مرتکب گناهان کبیره و اهانت شوند. ما در جوانی مان در مشهد هم می دیدیم چون مرکزش آنجا بود.

* آقا در قسمتی از پاسخ سؤال یکی از روحانیون حاضر در درس فرمود: بنده نوشته ای دارم از یک مؤمن معروف که از دنیا رفته و شما هم او را می شناسید، ایشان مجتهد قطعی و صاحب منقول و معقول بودند و در آن نوشته ارتباطشان را با جن شرح می دهند.

* سؤالی هم شد درباره جسم بودن آتش و اینکه در این صورت شیطان هم جسم است. آقا با لبخند به سؤال کننده فرمودند: آن آتش با این آتش فرق دارد. اگر شیطان از این آتش باشد باید گرم هم بشوید! بعد آقا به مزاح گفتند: شیطان که خدمت شما می رسد گرم می شوید!؟ یا می سوزید!؟


[ دوشنبه 90/7/11 ] [ 9:46 صبح ] [ علی تبریزی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 4
بازدید دیروز: 4
کل بازدیدها: 102678