سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محضر ماه

تصویر زیر مربوط به متن یکی از روایات قرائت شده در ابتدای دروس خارج فقه است که در صفحات 1 و 2 جزوه نگارش شده است:


[ یکشنبه 90/12/21 ] [ 9:13 صبح ] [ علی تبریزی ] [ نظرات () ]

این بلای سختی که امروز بشریت در بسیاری از جاهای دنیا مبتلای به آن است، به تعبیر متعارف و معروف: ده رو و ده رنگ بودن...

مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای در ابتدای یکی از جلسات درس خارج فقه دی ماه امسال به بیان روایت زیبایی از حضرت باقر العلوم علیه السلام پرداختند. با وجود مختصر بودن روایت و توضیحات موجز معظم له در ذیل حدیث، نکات بسیار گرانبها و آموزنده ای در این سطور وجود دارد که امید است همگان عامل به آنها باشیم نه عالم به آن!

معظم له چند هفته قبل و پس از قرائت روایت فرمودند که باید به این روایات عمل کرد وگرنه صِرف دانستن سودی نخواهد داشت.

فی الکافی عن الباقر علیه السلام: بئس العبد عبدٌ یکون ذا وجهین و ذا لسانین؛ یُطری أخاه شاهداً ویأکُله غائباً , إن اُعطی حَسدَه وإن ابتُلِى خَذَُله.

 

این بلای سختی که امروز بشریت در بسیاری از جاهای دنیا مبتلای به آن است، به تعبیر متعارف و معروف: ده رو و ده رنگ بودن، وقتی با برادرش روبروست، اطراء می‌کند، یعنی او را تمجید و مدح می‌‌کند! وقتی که او غائب است، غیبت او را می‌کند.

 تعبیر «یأکله» یعنی: پدرش را درمیآورد پشت سر در بدگویی: این برادر مؤمن، اگر یک دستاوردی داشته باشد، حسادت به او می‌ورزد، دستاورد مالی باشد، جاهی باشد،‌ دنیوی باشد و دیگر امور.

اگر برادر او ابتلایی پیدا کند، گرفتاری پیدا کند، او را وا می‌گذارد، کمکش نمی‌کند. روبرو آن طور،‌ پشت سر این طور بی‌وفا و بدون تعهد در مقابل برادر.

فرمود: بد بنده ای است.


[ شنبه 90/12/6 ] [ 8:44 صبح ] [ علی تبریزی ] [ نظرات () ]

"در مشهد یک گدایی می آمد درب خانه پدر ما و می گفت: جاهای دیگر پنج قران بدند ما نمی گیرُم اما شما 2 زار بدید می گیرُم..."

مقام معظم رهبری مطابق سنت حسنه ای که از سالیان گذشته داشته و دارند، کلاس درسشان را با ذکر یک روایت اخلاقی و توضیح مختصری پیرامون آن آغاز می‌نمایند. معظّم له از چندی قبل روایت مفصلی را از حضرت زین العابدین علیه السلام که معروف به رساله حقوق امام سجاد (ع) است آغاز نمودند و هر جلسه به یک یا دو بخش از روایت اشاره می نمایند. حضرت سجاد (ع) در این رساله از حق الله و حق نفس بر خود انسان و سپس حق اعضای بدن بر انسان آغاز کرده و در زمینه های گوناگون حقوق انسانها را بر یکدیگر به زیبایی بیان می دارند.

در اولین جلسه درس در ماه محرم، معظم له حق سائل و مسئول را بیان نمودند:

"و حق السائل إعطاؤه على قدر حاجته." کسی که از شما چیزی را طلب می کند که غالباً منصرف است به سائل به کف (کسی که دستش را برای طلب مال دراز می کند) این هم حقی دارد. دائره حقوق اسلامی تا اینجاست. حلا این مدعیان حقوق بشر با عقل های ناقصشان بنشینند و حقوق بشر بنویسند!

هر مقداری او (سائل) لازم دارد به او بدهد البته تا جایی که در وسعش هست.

"و حق المسؤول إن أعطى فاقبل منه بالشکر و المعرفة بفضلة، و إن منع فاقبل عذره." شما هم حقی بر گردن آن سؤال کننده دارید. اینکه بپذیرد هر چه به او می دهند و تشکر کند. اگر هم چیزی نداد عذر او را قبول کند نه اینکه چند جمله بارش کند.

در مشهد یک گدایی می آمد درب خانه پدر ما و می گفت: جاهای دیگر پنج قران بدند ما نمی گیرُم اما شما 2 زار بدید می گیرُم! (این جملات را خود رهبری با لهجه شیرین مشهدی بیان فرمودند) منّت می گذاشت، البته ما همان 2 زار را هم نمی دادیم! نان می دادیم مثلاً.


[ سه شنبه 90/9/22 ] [ 10:28 صبح ] [ علی تبریزی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

امکانات وب


بازدید امروز: 18
بازدید دیروز: 9
کل بازدیدها: 102623